Page 24 - DiaCare
P. 24
24
g gگزارش اصلی آموزش کارکنان سایت بررسی و جمعآوری شد
g gاصل /کپی رزوم ههای کارکنان سایت بررسی و جمعآوری شد
g gفرمهای اصلی پروتکل و پروتکل اصلاح شده جمعآوری شد
g gدسترسی به اسناد تنظیمی (نظارتی) بررسی شد
g gدسترسی بهICFها بررسی شد
g gدسترسی به پروندهی ردیابی بیمار بررسی شد
تعداد بیماران محروم شده و بیماران جذب نشده به گزارش DMاضافه شد .بخشهای دیگر فرم گزارش نظارت (مانیتورینگ) در این
بازدید از سایت قابل استفاده نبود.
نظارت و کنترل کیفیت داد هها ()QC
کنترل کیفیت دادهها توسط اشخاص واجد شرایط تعیین شده توسط اسپانسر (تیم مدیریت دادههای حامی مالی) انجام شد.
اهداف کنترل کیفیت دادههای مانیتورینگ شده عبارت بودند از:
1 .1اطمینان از وجود بیماران و رعایت اصول اخلاقی (از جمله ICFامضا شده توسط بیمار)
2 .2شناسایی پیامدها (از جمله موارد سیستماتیک) در اسرع وقت برای تنظیم مناسب برنامههای عملی و اقدامات اصلاحی
3 .3اطمینان از اعتبار و صحت دادهها
برای دستیابی به این اهداف QC،با بازدید از سایت اعمال شد و شامل تاریخ و در دسترس بودن رضایت آگاهانه ،سن HbA1c ،و
مقدار FBSبود.
کنترل كیفیت توانست منجر به عملکرد خاص مطالعه /كشور /سایت شود كه توسط تیم مدیریتی حامی مالی (اسپانسر) بهطور
مناسب انجام شد .این اقدامات شامل :تشکیل بازدیدهای اضافی از جمله آموزش مجدد ،مداخلهی محقق مطالعه ،اختصاص به بازدید
از سایت یا تماس با سایت ،و تهیهی مستند از گزارش بازدید /تماس ،اصلاح پروتکل ،اصلاح ،CRFبه روزرسانی ،CRFدستورالعمل
و غیره بود.
در صورت وجود انحراف از پروتکل و موارد سورفتار علمی در گزارش QCو همچنین اقدامات اصلاحی /پیشگیرانه شناسایی و گزارش
شد .این موارد شامل موارد زیر بود:
g gنقض معیارهای ورود /خروج
g gاگر روند رضایت آگاهانه به درستی انجام نشده بود
g gاگر مقررات گزارش رویداد جانبی AEرعایت نشده بود
g gو هرگونه انحراف دیگر از پروتکل مطالعه
تعیین سطح کنترل کیفیت سایت
تعداد کل سایتهای شرک تکننده برای بازدیدکنندگان کنترل کیفیت حداقل %10سایتهای فعال (سای تهایی که حداقل یک بیمار
را ثب تنام کرده بودند) در سطح کشور بودند .برای بالاترین سایتهای بهکار گرفته شده یا سایتهای اضافی که QCتوسط MTاز
CROبرای آنها ضروری ارزیابی شد QC ،سایت انجام شد (بهعنوان مثال ،کیفیت پایین دادههای جمعآوری شده ،نرخ ورود غیر
منتظره).
برای %5از سایتها QCاز طریق تلفن انجام شد (ب هعنوان مثال ،ب هدلیل مکان سایت ،عدم در دسترس بودن) ،دسترسی بهICFها
تأیید شد و کلیهی پرسشهای ذکر شده در فرم QCتوسط کارکنان سایت تأیید شد QC .پس از ورود %3 5بیماران شروع شد و قبل
از %90بیماران پایان یافت .اگر موارد خاصی در برخی سایتها مشخص شد ،درصد کنترل کیفیت در سایت مربوطه یا در همهی
سای تها بهطور مناسب افزایش یافت و اقدامات اصلاحی تنظیم شد.