Page 14 - DiaCare
P. 14
14
g gاستفاده از خدمات مراقبت از دیابت (قابلیت دسترسی به سیستم ، HCPفواصل بازدید (ویزیت) ،بیمه درمانی ،پرداخت آزاد
()...)OOP
g gمعیارهای مختلف کنترل دیابت (نتایج )HbA1c، FPG
g gنتایج آزمایشگاهی (کراتینین ، BUN ،مشخصات لیپیدی (کلسترول ،تری گلیسیرید )LDL ، HDL ،و آلبومین ادرار تصادفی
))Alb/Cr
g gاجزا (مولفههای) خود مدیریتی
دادههای دیگر با استفاده از پرسشنام هی استاندارد بیمار ) QOL (SF12به دست آمد:
این پرسشنامه چندین جنبه از بیماری ،مراقبت و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را پوشش داد .زمینههای زیر مورد
تأکید قرار گرفت :وضعیت دیابت ،مدیریت دیابت و کیفیت مراقبت ،استفاده از خدمات بهداشتی ،وضعیت بهداشتی و عادات بهداشتی،
فعالی تها و پشتیبانی از خود مدیریتی ،جمعی تشناسی اجتماعی و رژیم غذایی.
روش مصاحبه و پرسشگری
پس از شناسايي فرد واجد شرايط ،توضيحات لازم در خصوص مأموريت تيم پرسشگري و هدف از انجام مصاحبه به وی ارائه و توضيح
داده شد كه پرسشها جهت بررسي وضعیت بیماری دیابت نوع دو است و بنابراين پرس شهايي كه مطرح خواهند شد در زمينهی
مسائلي است كه ب هصورت روزمره ممكن است با آن تماس داشته باشد .سپس قبل از انجام مشارکت بیمار در مطالعه ،فرم رضایت
آگاهانه ) Patient Informed Consent Form (ICFآماده شده ،توسط شخص بیمار یا نمایندهی قانونی پذیرفته شده بیمار امضا
شد ،تاریخ و نام فرد نیز نوشته شد .همچنین شخصی فرم رضایت آگاهانه را تحویل و مشخصات خود را ثبت نمود .یک نسخه از ICF
کتبی امضا شده و به صورت تاری خدار در اختیار بیمار قرار گرفت .محقق یا پرسشگر ،بیمار را از تمام جنبههای مربوط به مطالعه از
جمله اطلاعات مکتوب بهطور کامل مطلع کرد ،همچنین بنابراین بود هر آنچه را كه ميداند بيان داشته و در صورتيكه موضوعي را
نم يداند به راحتي ابراز نمايد.
مصاحبه در محيطي آرام و به دور از هياهو و شلوغي صورت گرفت و با ايجاد جوي صميمي و محترمانه ،اعتماد فرد پاسخگو جلب شد.
تمامي پرس شها با بیانی ساده ،اصطلاحاتی که قادر به درک آنها بودند و به زبان فرد براي وي خوانده شد و به هي چوجه پرسشنامه
در اختيار فرد پاسخگو يا در معرض ديد وي قرار نگرفت.
بخش عمدهی سؤالات به گونهاي طراحي شده بود كه پرسشگر صرفاً اقدام به مطرح كردن پرسش نموده و منتظر پاسخ فرد پاسخگو
باشد .بنابراين پرسشگر براساس پاسخي كه دريافت م ینمود نسبت به زدن علامت در محل مناسب در مقابل هر گزينه (ب هعنوان
مثال :بلي ،خير و نم یدانم و ) ...اقدام میكرد و پس از آن ُكد مربوطه را در محل مخصوص خود در ستون سمت چپ هر صفحه
درج میکرد.
تكميل تمام پرسشنامه براساس راهنمای پرسشگری و پاسخگويي به همهی پرسشها ضروري بود و هيچ پرسشی نبايد بدون پاسخ
گذاشته میشد .پرس شها باید به ترتيب پرسيده میشد و به تمام آنها باید پاسخ داده میشد .به استثناي پرس شهایی كه بعد از
پرس شهای جدا كننده آمده بود.
در تكميل پرسشنامه بایدازیکخودکار سیاه و خوانااستفاده م یش دتا اطمینان حاصلشودتمام نسخهها قاب لخواندنهستند.
اطلاعاتسربرگبایددرتمامصفحات فر مگزارش تکمیل م یشد .از نوشتن در خارج از فضای فراهم شده و از نوشتن اختصارات
اجتناب شد .در حد امکان از بروز اشتباه و خط خوردگی پرهیز شد و در صورت بروز اشتباه ،اصلاحات با کشیدن یک خط افقی روی
دادهها صورت گرفت بهطوری که اطلاعات حذف شده قابل خواندن باقی بمانند .استفاده از مایع غلطگیری ممنوع بود .دادههای
صحیح در کنار دادههای خط کشیده شده نوشته شدند .هر اصلاحی توسط محقق یا نماینده مجاز انجام شد و تاریخ و ابتدای نام و
نام خانوادگی فرد اصلاح کننده قید شد .اگر نیاز به اصلاح کل یک صفحه بود ،با کشیدن یک خط مورب طولانی سیاه و سپس امضا
و تاریخ این اصلاح صورت م یگرفت و یک کپی خالی از آن صفحه تکمیل میشد .هنگامی که نسخههایی از فرم گزارش جدا شده
بودند ،هی چگونه اصلاحی در باقیماندهی نسخ انجام نمیشد .فرایند اصلاح ناهمخوانیهای بعدی شامل استفاده از یک فرم خاص بود.
بهطور کلی یک فرم گزارش و یک پرسشنامهی بیمار وجود داشت که توسط تيم پرسشگري برای هر فرد تکمیل میشد .ساختارهای
این دو به شرح زیر بوده است: