Page 14 - DiaCare
P. 14

‫‪14‬‬

‫‪g g‬استفاده از خدمات مراقبت از دیابت (قابلیت دسترسی به سیستم‪ ، HCP‬فواصل بازدید (ویزیت)‪ ،‬بیمه درمانی‪ ،‬پرداخت آزاد‬
                                                                                                        ‫(‪)...)OOP‬‬

                                                               ‫‪g g‬معیارهای مختلف کنترل دیابت (نتایج ‪)HbA1c، FPG‬‬
‫‪g g‬نتایج آزمایشگاهی (کراتینین‪ ، BUN ،‬مشخصات لیپیدی (کلسترول‪ ،‬تری گلیسیرید‪ )LDL ، HDL ،‬و آلبومین ادرار تصادفی‬

                                                                                                         ‫‪))Alb/Cr‬‬
                                                                                      ‫‪g g‬اجزا (مولفه‌های) خود مدیریتی‬

                                          ‫داده‌های دیگر با استفاده از پرسشنام ‌هی استاندارد بیمار )‪ QOL (SF12‬به دست آمد‪:‬‬
‫این پرسشنامه چندین جنبه از بیماری‪ ،‬مراقبت و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را پوشش داد‪ .‬زمینه‌های زیر مورد‬
‫تأکید قرار گرفت‪ :‬وضعیت دیابت‪ ،‬مدیریت دیابت و کیفیت مراقبت‪ ،‬استفاده از خدمات بهداشتی‪ ،‬وضعیت بهداشتی و عادات بهداشتی‪،‬‬

                                              ‫فعالی ‌تها و پشتیبانی از خود مدیریتی‪ ،‬جمعی ‌تشناسی اجتماعی و رژیم غذایی‪.‬‬

                                                                                 ‫روش مصاحبه و پرسشگری‬
‫پس از شناسايي فرد واجد شرايط‪ ،‬توضيحات لازم در خصوص مأموريت تيم پرسشگري و هدف از انجام مصاحبه به وی ارائه و توضيح‬
‫داده شد كه پرسش‌ها جهت بررسي وضعیت بیماری دیابت نوع دو است و بنابراين پرس ‌شهايي كه مطرح خواهند شد در زمينه‌ی‬
‫مسائلي است كه ب ‌‌هصورت روزمره ممكن است با آن تماس داشته باشد‪ .‬سپس قبل از انجام مشارکت بیمار در مطالعه‪ ،‬فرم رضایت‬
‫آگاهانه )‪ Patient Informed Consent Form (ICF‬آماده شده‪ ،‬توسط شخص بیمار یا نماینده‌ی قانونی پذیرفته شده بیمار امضا‬
‫شد‪ ،‬تاریخ و نام فرد نیز نوشته شد‪ .‬همچنین شخصی فرم رضایت‌ آگاهانه را تحویل و مشخصات خود را ثبت نمود‪ .‬یک نسخه از ‪ICF‬‬
‫کتبی امضا شده و به صورت تاری ‌خدار در اختیار بیمار قرار گرفت‪ .‬محقق یا پرسشگر‪ ،‬بیمار را از تمام جنبه‌های مربوط به مطالعه از‬
‫جمله اطلاعات مکتوب به‌طور کامل مطلع کرد‪ ،‬همچنین بنابراین بود هر آنچه را كه مي‌داند بيان داشته و در صورتي‌كه موضوعي را‬

                                                                                           ‫نم ‌يداند به راحتي ابراز نمايد‪.‬‬
‫مصاحبه در محيطي آرام و به دور از هياهو و شلوغي صورت گرفت و با ايجاد جوي صميمي و محترمانه‪ ،‬اعتماد فرد پاسخگو جلب شد‪.‬‬
‫تمامي پرس ‌شها با بیانی ساده‪ ،‬اصطلاحاتی که قادر به درک آن‌ها بودند و به زبان فرد براي وي خوانده شد و به هي ‌چوجه پرسشنامه‬

                                                                   ‫در اختيار فرد پاسخگو يا در معرض ديد وي قرار نگرفت‪.‬‬
‫بخش عمده‌ی سؤالات به گونه‌اي طراحي شده بود كه پرسشگر صرفاً اقدام به مطرح كردن پرسش نموده و منتظر پاسخ فرد پاسخگو‬
‫باشد‪ .‬بنابراين پرسشگر براساس پاسخي كه دريافت م ‌ینمود نسبت به زدن علامت در محل مناسب در مقابل هر گزينه (ب ‌هعنوان‬
‫مثال‪ :‬بلي‪ ،‬خير و نم ‌یدانم و ‪ ) ...‬اقدام می‌كرد و پس از آن ُكد مربوطه را در محل مخصوص خود در ستون سمت چپ هر صفحه‬

                                                                                                          ‫درج می‌کرد‪.‬‬
‫تكميل تمام پرسشنامه براساس راهنمای پرسشگری و پاسخگويي به همه‌ی پرسش‌ها ضروري بود و هيچ پرسشی نبايد بدون پاسخ‬
‫گذاشته می‌شد‪ .‬پرس ‌شها باید به ترتيب پرسيده می‌شد و به تمام آن‌ها باید پاسخ داده می‌شد‪ .‬به استثناي پرس ‌شهایی كه بعد از‬

                                                                                        ‫پرس ‌شهای جدا كننده آمده بود‪.‬‬
‫در تكميل پرسشنامه باید‌از‌یک‌خودکار سیاه و خوانا‌استفاده م ‌یش ‌د‌تا‌ اطمینان‌ حاصل‌شود‌تمام نسخه‌ها‌ قاب ‌لخواندن‌هستند‪.‬‬
‫اطلاعات‌سربرگ‌باید‌در‌تمام‌صفحات فر ‌مگزارش تکمیل‌ م ‌یشد‪ .‬از نوشتن در خارج از فضای فراهم شده و از نوشتن اختصارات‬
‫اجتناب شد‪ .‬در حد امکان از بروز اشتباه و خط خوردگی پرهیز شد و در صورت بروز اشتباه‪ ،‬اصلاحات با کشیدن یک خط افقی روی‬
‫داده‌ها صورت گرفت به‌طوری که اطلاعات حذف شده قابل خواندن باقی بمانند‪ .‬استفاده از مایع غلط‌گیری ممنوع بود‪ .‬داده‌های‬
‫صحیح در کنار داده‌های خط کشیده شده نوشته شدند‪ .‬هر اصلاحی توسط محقق یا نماینده مجاز انجام شد و تاریخ و ابتدای نام و‬
‫نام خانوادگی فرد اصلاح کننده قید شد‪ .‬اگر نیاز به اصلاح کل یک صفحه بود‪ ،‬با کشیدن یک خط مورب طولانی سیاه و سپس امضا‬
‫و تاریخ این اصلاح صورت م ‌یگرفت و یک کپی خالی از آن صفحه تکمیل می‌شد‪ .‬هنگامی که نسخه‌هایی از فرم گزارش جدا شده‬
‫بودند‪ ،‬هی ‌چگونه اصلاحی در باقیمانده‌ی نسخ انجام نمی‌شد‪ .‬فرایند اصلاح ناهمخوانی‌های بعدی شامل استفاده از یک فرم خاص بود‪.‬‬
‫به‌طور کلی یک فرم گزارش و یک پرسشنامه‌ی بیمار وجود داشت که توسط تيم پرسشگري برای هر فرد تکمیل می‌شد‪ .‬ساختارهای‬

                                                                                          ‫این دو به شرح زیر بوده است‪:‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19